اندر احوال خیال ترویج فرهنگ رضوی در روستا‌ها با بهره گیری از ابزار هنر رونمایی از از بسته شعر دهه کرامت ۱۴۰۳ در حرم مطهر رضوی اعلام ویژه‌برنامه‌های حرم مطهر رضوی به مناسبت شهادت امام‌جعفرصادق(ع) شناسایی پیکر مطهر شهید دفاع مقدس پس از ۴۲ سال برنامه‌های سازمان فرهنگی شهرداری مشهد برای دهه کرامت اعلام شد آیت‌الله علم‌الهدی: سرکوب دانشگاهیان، نشانه سقوط وجهه دموکراتیک غرب است میزبان کریم روایتی شنیده نشده از سازندگان و بانیان قدیمی‌ترین کاشی‌های حرم مطهر رضوی نتیجه دوری از نماز نایب قهرمان وزنه‌برداری جوانان جهان مدال خود را به موزه رضوی اهدا کرد کلینیک مجازی مرکز مشاوره آستان قدس در سال جاری راه اندازی می‌شود آیت‌الله علم‌الهدی: تکلیف مدیران شهری، گره‌گشایی از زائران امام هشتم (ع) است | ضرورت توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی وعده صادق؛ عملیات تنبیهی ایران اسلامی نگاهی به جایگاه کار و کارگر در فرهنگ دینی| دستانی که آتش به آنها نمی‌رسد عمره‌گزاران ایرانی لباس احرام به تن کردند (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

راه نجات در بیان فاطمه‌زهرا (س)

  • کد خبر: ۲۰۰۱۶۴
  • ۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
راه نجات در بیان فاطمه‌زهرا (س)
حضرت فاطمه (س) در رهنمود‌های خودشان، بار‌ها جایگاه دینی پدرشان، حضرت محمد (ص) و همسرشان، امام‌علی (ع)، را نشان داده‌اند.

سخنان حضرت فاطمه (س) برای همگان تا روز قیامت، سودمند و راهگشاست؛ چون آن حضرت، اسوه حسنه جامع و جهانی و جاویدان است، بنابراین معارف فاطمی را باید شناخت و آن‌ها را به‌کار بست. حضرت فاطمه (س) در رهنمود‌های خودشان، بار‌ها جایگاه دینی پدرشان، حضرت محمد (ص) و همسرشان، امام‌علی (ع)، را نشان داده‌اند.

فاطمه‌زهرا (س) در معرفی پدران معنوی امت و نقش آنان در رهایی از عذاب الهی و رسیدن به نعمت‌های جاودانه بهشت فرموده‌اند: «اَبوا هذِهِ الأمَّه مُحمَّدٌ و عَلِیٌ یُقیمان اَوَدَهُم وَ یُنقِذانِهِم مِنَ العَذابِ الدّائِمِ اِن اَطاعُوهُما وَ یُبیحانِهِم النَّعیمَ الدّائِم اِن وافَقُوهُما؛ محمد و علی، پدران این امت هستند. اگر مردم از این دو پیشوا اطاعت و فرمانبرداری کنند، [آن دو]کژی‌های آن‌ها را برطرف و آنان را استوار می‌سازند و آنان را از عذاب ابدی، نجات می‌دهند و اگر با آن دو همراهی و موافقت کنند، [آن دو]نعمت جاودانه بهشت را روزی آنان می‌کنند».

در یک تقسیم‌بندی، پدران به دو قسمت تقسیم می‌شوند: پدران نسبی که سبب ولادت فرزندان هستند و حق پدری بر گردن آنان دارند و قسم دیگر، پدران فکری و روحی و معنوی که حق هدایت و تعلیم و تربیت بر انسان‌ها دارند. در این حدیث، حضرت فاطمه (س) پدران معنوی و راهنمایان بزرگ اندیشه و رفتار را به جهانیان معرفی کرده‌اند.

پیامبر خدا، حضرت محمد (ص) و امیرمؤمنان، امام‌علی (ع)، دو پدر معنوی برای سازندگی و اصلاح انسان‌ها هستند. پیامبر و جانشین ایشان، راهبرانی‌اند که همواره بشر را از کژراهه‌ها و بیراهه‌ها و ضلالت و شقاوت و انحراف نجات داده‌اند. این دو پدر معنوی از پدران نسبی انسان‌ها، دلسوزتر و خیرخواه‌تر و بهترند.

پیامبر و جانشین پیامبر، پدران همه بشریت هستند و همه انسان‌ها را هدایت می‌کنند و می‌توانند همه مردم را تا روز قیامت از انحرافات نجات دهند. سه رسالت بزرگ این دو پدر معنوی در سخن فاطمه‌زهرا (س) بیان شده است. برطرف ساختن کژی‌ها و پاک‌سازی بشر از پلیدی‌ها و گناهان و مفاسد و اقدامات زیان‌بار، یک خدمت بی‌پایان این دو رهبر امت اسلامی است.

نجات از عذاب دائم الهی در جهنم، نیز رسم این دو پدر جهانی است. رساندن انسان‌ها به بهشت و نعمت‌های دائمی الهی، نیز کار این دو اسوه جامع و همه‌جانبه است. پیشوایان دینی، نقش‌های سرنوشت‌ساز و بی‌نظیری دارند. فاطمه‌زهرا (س) در این حدیث، شرط بهره‌مندی انسان‌ها از این دو پدر امت اسلامی را «اطاعت» و «موافقت» بیان کرده‌اند. پیامبر و جانشین ایشان، رفتار و گفتار زیبا و زشت را نشان داده و بدی‌ها و خوبی‌ها را آموزش داده‌اند، بنابراین باید آن‌ها را شناخت و اطاعت کرد.

راه نجات از عذاب جهنم و برخورداری از نعمت‌های بهشت، اطاعت از پیامبر خدا (ص) و حضرت امام‌علی (ع) است. معارف اسلامی ظرفیت نجات بشر را دارد. انسان‌ها باید با موافقت با پیامبر و امام و همراهی با آنان، راه سعادت دنیا و آخرت را بپیمایند. عزاداران مصیبت بزرگ فاطمه‌زهرا (س) باید با کلام آن حضرت آشنا شوند و به آن توجه کنند تا به سبک زندگی فاطمی برسند.

سزاوار است سوگواران صدیقه‌طاهره (س) در گفتار و رفتار از آن بزرگوار، پیروی و با قول و زبان، مردم را به‌سوی اهل‌بیت (ع) جذب کنند. به حکم این حدیث حضرت فاطمه (س)، پیامبر و امام، دو پدر امت اسلامی‌اند و وظیفه مسلمانان یعنی فرزندان این دو، اطاعت و موافقت با رفتار و گفتار آنان است؛ چون این پدران دلسوز، آگاه‌ترین انسان‌ها هستند و جامع‌ترین و بهترین برنامه زندگی الهی را برای بشر آورده‌اند.

منبع حدیث: تفسیر امام‌حسن عسکری (ع)، ص ۳۳۰/ البرهان فی تفسیرالقرآن، سید‌هاشم‌بن‌سلیمان بحرانی، ج ۴، ص ۳۰۷/ بحارالانوار، ج ۲۳، ص ۲۵۹ و ج ۳۶، ص ۹/ عوالم‌العلوم و المعارف و الاحوال من الایات و الاخبار و الاقوال مستدرک سیده النساء الی الامام‌الجواد علیهماالسلام، ج ۱۱، ص ۸۶۷.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->